A Plan for the Improvement of English Spelling by
Mark Twain or M. J.Shields
For example, in Year 1 that useless letter «c» would be dropped to be
replased either by «k» or «s», and likewise «x» would no longer be part of the
alphabet. The only kase in which «c» would be retained would be the «ch»
formation, which will be dealt with later.
Year 2 might reform «w» spelling, so that «which» and «one would take
the same konsonant, wile
Year 3 might well abolish «y» replasing it with «i» and Iear 4 might
fiks the «g/j» anomali wonse and for all. Jenerally, then, the improvement would
kontinue iear bai iear with Iear 5 doing awai with useless double konsonants,
and Iears 6-12 or so modifaiing vowlz and the rimeining voist and unvoist
konsonants.
Bai Iear 15 or sou, it wud fainali bi posibl tu meik ius ov thi
ridandant letez «c», «y» and «x» — bai now jast a memori in the maindz ov ould
doderez — tu riplais «ch», «sh», and «th» rispektivli.
Fainali, xen, aafte sam 20 iers ov orxogrefkl riform, wi wud hev a
lojikl, kohirnt speling in ius xrewawt xe Ingliy-spiking werld.
Mark Twain (1), 1835-1910
«The heart of our trouble is with our foolish
alphabet. It doesn't know how to spell and can't be taught.» – Mark Twain |
[Transcrição (e imagem de ecrã) de «The I18n Guy
web site», página A Plan for the Improvement of English Spelling by Mark Twain
or M. J. Shields.]
(1) – Não existem provas irrefutáveis de que este
texto seja mesmo da autoria de Mark Twain. Outras citações do mesmo referem M.
J. Yilz como autor, em carta ao jornal «The Economist» (1971).
[Uma adaptação possível]
Plano para melhorar o sistema ortográfico do Português
Por exemplo, no 1.º ano, essa letra inútil que é o
«C» akabava e seria substituída ou pelo «K» ou pelo «S», da mesma forma que o
«X» deixaria de fazer parte do alfabeto. O úniko kaso em que «C» se manteria
seria na forma «CH», a qual se eliminaria também mais tarde.
No 2.º ano poder-se-ia reformar a letra «U», por
forma a que «quem» e «um» fikassem kom a mesma konsoante, enquanto no 3.º ano
também se poderia abolir o «U», trokando-o por «O»,
e no 4.º ano já se poderia akabar kom a konfozão
entre «G» e «J» de oma vez por todas. De forma jeral, por konseginte, teríamos
então melhorias kontínoas, ano após ano,
e xegaríamos ao 5.º ano já sem a xatise das
konsoantes doplas, até qe nos anos 6 a 12, o asim, já poderíamos finalmente
akabar kom o oso das restantes vogais e konsoantes sonoras e modas.